Gratis verzending vanaf €75,-

Seeds

creativity

inner child

rooting

Reinigen en ontgiften

De Lente is een fijne periode om je lijf te reinigen. Vooral in de winter houden we vaak wat meer afstoffen vast en in de Lente moet dit allemaal weer opgeruimd worden. En daar kun je jouw lijf een handje bij helpen. 

Per jaar krijgt de gemiddelde Nederlander zo’n 7 kilo aan chemische stoffen binnen, alleen al via onze voeding. En dan hebben we het nog niet eens over alcohol, medicijnen, verzorgings- en schoonmaakmiddelen, uitlaatgassen en noem maar op. Je lichaam raakt langzaamaan vervuild en dat kan ertoe leiden dat je minder energie hebt en je minder lekker in je vel voelt. Tijd voor een grote schoonmaak en nog beter: je lijf blijvend ondersteunen bij het reinigen en ontgiften. 

Detoxen

Je hebt vast weleens gehoord over sapvasten, smoothie kuren, sla diëten, etc. Misschien heb je het zelfs wel eens gedaan. En hoewel daar op zich niets mis mee is, kan dit juist zwaar zijn voor je lever en kiezen wij liever voor een milde reiniging. Echt detoxen doe je namelijk door elke dag goed voor je lever te zorgen.

  • Laat koffie, alcohol en geraffineerde suikers zoveel mogelijk staan. Wat er niet in gaat, hoeft er ook niet uit. Wil je een stapje verder gaan? Laat dan alle zoetmiddelen, dus ook honing en gedroogd fruit, een paar weken staan. 
  • De makkelijkste winst maak je door te zorgen dat er zo min mogelijk toxines je lijf in komen. Vermijd chemische stoffen zoals geur- kleur- en smaakstoffen, eet zoveel mogelijk puur, vers en onbewerkt voedsel (liefst biologisch) en drink genoeg (gezuiverd) water. 
  • Het kost je lever veel energie om gefrituurd of vet gebakken voedsel te verwerken, dus laat dit zoveel mogelijk uit je voedingspatroon. 
  • Ondersteun je lever door veel groene bladgroenten te eten en bittere groenten zoals bijvoorbeeld witlof, andijvie, radijs en rucola, maar ook ui en knoflook. Daarnaast helpen planten en kruiden zoals brandnetel, paardenbloem en berkenblad bij de reiniging. Pluk ze zelf of koop ze bij de natuurwinkel. 
  • Gebruik zoveel mogelijk natuurlijke verzorgingsproducten. Je huid is je grootste orgaan en is doorlaatbaar, wat betekent dat wat jij erop smeert ook in je lichaam kan komen. Zorg dus dat je de etiketten leest. Bovendien betekent geen troep op jouw huid ook geen troep in het water. Vissen blij, wij blij.
  • Laat je regelmatig masseren. Een massage nemen wordt vaak als luxe gezien, maar eigenlijk is het belangrijk onderhoud van je lijf. Het verbetert o.a. de bloedcirculatie en helpt het lichaam bij het afvoeren van afvalstoffen. En daarnaast is het natuurlijk heerlijk ontspannend. Weinig tijd? Je kunt jezelf ook regelmatig een massage geven door je huid na het douchen in te smeren met een fijne, natuurlijke olie en/of te bekloppen. 
  • Droogborstelen helpt je lijf te ontgiften doordat je het lymfesysteem onder de huid activeert; een onderdeel van ons lichaam dat een belangrijke rol speelt bij het afvoeren van afvalstoffen. In de extra van deze module vind je een oefening om hiermee aan de slag te gaan. 
  • En last but not least; één van de beste manier om te ontgiften is toch echt: zweten! Sporten, naar de sauna gaan, of een flinke fietstocht – als je maar zweet. 

Oefening: 

Je hoeft niet met alles tegelijk aan de slag te gaan. Misschien ben je op bepaalde punten al heel goed bezig en zijn er andere punten waar je nog graag wilt verbeteren. 

  • Neem even een moment voor jezelf en sluit je ogen. 
  • Haal een paar keer diep adem en maak contact met je lijf. 
  • Wanneer je ontspannen bent, stel jezelf de vraag: welke dingen zijn voor jou op dit moment het belangrijkste om te detoxen? Welke voeding? Alcohol? Gebruik je standaard meditatie? Mag je meer bewegen? Wees eerlijk naar jezelf.
  • Open je ogen en schrijf op wat je mag gaan detoxen. 
  • Schrijf ook op hoe je dit gaat doen. Wil je bijvoorbeeld twee weken geen koffie drinken? Of alle geraffineerde suiker laten staan? Hoeveel meer wil je bewegen?
  • Maak het specifiek en bepaal hoe je de voortgang voor jezelf bij gaat houden. 
  • Tip: Schrijf de afspraak die je met jezelf hebt op een briefje en hang deze op de koelkast of op een plek waar je het kunt zien.  

Houd het klein en praktisch. Je kunt deze oefening zo vaak doen als je wilt, of er bijvoorbeeld een wekelijks ritueel maken en dagelijks journallen.

Slow reminder: bewust zijn van wat jouw lichaam nog heeft, is misschien nog wel de allerbelangrijkste stap wanneer je jouw lijf schoon wilt houden. We zijn vaak geneigd om ons bord leeg te eten omdat we het zo geleerd hebben (en onszelf te overeten) of te snaaien wanneer we emotioneel niet zo lekker in ons vel zitten. We gebruiken jarenlang dezelfde producten en blijven in oude gewoontes hangen. Check regelmatig bij jezelf in hoe jij je voelt, en waar je lichaam om vraagt. 

Bovenstaande tips zijn opgesteld door Romy, gecertificeerd holistisch voedingscoach.